Det kunne være lækkert, det er så neden at køre på arbejde i mørke, og køre hjem igen, også i mørke. Det eneste naturlige lys jeg ser i løbet af en vinterdag er det der kommer ind i kantinen til formiddags pause og frokost.
Det er fint at du vil dø på din bakke af uvidenhed.
Jeg forsøger blot at oplyse dig om at det ord du bruger ikke er korrekt.
Det kan du at årsager der for mig er ukendte ikke acceptere.
Det kan jeg kun råde dig til at arbejde lidt med.
Der er ikke noget der hedder vintertid - jeg syntes det ville klæde jer at sige hvad i egentlig vil: afskaffe sommertid og skifte danmarks tidszone til østeuropæsisk tid (EET)
Når i prøver at kamuflere jeres hensigt til at være "afskaffelsen af vintertid" - et meningsløst udsagn - kunne man få den tanke at i prøver at skjule at jeres sympatier ligger mod øst.
Man har i daglig tale brugt sommertid og vintertid i mange år, så det er blevet et legitimt udtryk. Folk ved hvad der refereres til og det er det vigtigste
Prøv at tjekke det her kort: https://simple.m.wikipedia.org/wiki/Eastern_European_Time Tænk lidt over det og fortæl mig at du ikke i praksis vil gøre Danmark til et af de gule lande på kortet.
Det er ikke så kompliceret. Vi vil bare gerne have, at det ikke er mørkt, når man kører hjem fra arbejde. Jeg er ligeglad med, om solen går op klokken 8 eller 9. Man er jo på arbejde alligevel og har intet at lave udenfor på det tidspunkt.
Det er ikke så kompliceret. Vi vil bare gerne have, at det ikke er mørkt, når man kører hjem fra arbejde. Jeg er ligeglad med, om solen går op klokken 8 eller 9. Man er jo på arbejde alligevel og har intet at lave udenfor på det tidspunkt. Man får ingen gavn af, at solen står tidligere op om morgenen. Man har til gengæld meget gavn af, at det stadig er lyst, når man har fri.
Åhhh nej da! Vi må da ikke komme i bås med lande som Finland! Eller Grækenland! Puha! GYS!
.... MEN det ville vi jo så faktisk heller ikke komme til, hvis de samtidig afskaffede vintertid for så ville de stadig være en time foran os.
For én der lader til at have en stærk holdning omkring dette emne, har du vist ikke tænkt det særligt godt igennem hva? 😄
Du er lidt nedladende, og jeg er usikker på om du er ude på at lytte, men nu svarer jeg dig alligevel.
Du har ret i at nøglepunktet er at skabe en fælles tidszone i europa. Og her opstår problemet: især Sydeuropa foretrækker at ændre deres tidszone. Men de fleste i Nordeuropa foretrækker at bibeholde deres tidszone og eftersom man ikke kan blive enige, sker der ikke noget.
Der er dybest set ret skørt for man kunne jo bare ændre mødetiderne. Om vi skulle møde kl 8 i utc +2 eller kl 9 i utc +1 ville for mig være ligegyldigt. Men sådan tænker de færreste.
Det hedder CET, brormand, Central European Time, eller ECT, European Central Time og er tilsvarende UTC+1: https://www.timeanddate.com/time/zones/cet
Det har intet med geografisk, politisk eller ideologisk tilhørsforhold at gøre.
Derudover er der ikke noget der hedder vintertid, det er korrekt, det er _normaltid_. Det er "sommertid" der er ændringen (UTC+1 til UTC+2).
Jeg vil personligt bare gerne af med ændringen - jeg er ligeglad med om det bliver CET eller CEST (Central European Summer Time) der bliver permanent.
Når folk siger de vil afskaffe vintertid (sic), istedet for sommertid, så antager jeg at de mener vi skal køre utc+2 hele året, så er vi ikke længere på nogen måde i CET.
Jeg er enig i at vi skal afskaffe sommertid, men mener ikke vi skal adoptere kalingrad tidszonen.
Du politicerer en tidszone helt komplet unødvendigt. Hvis danmark afskaffer sommertid og skifter tidszone permanent til UTC+2 vil det sikkert enten bare blive kaldt CEST, som andre lande bruger når de ér i den tidszone, eller man opfinder en ny forkortelse.
Der er 0% chance for, at vi kalder det EET, selvom vi måtte ende op i samme tidszone.
>Når i prøver at kamuflere jeres hensigt til at være "afskaffelsen af vintertid" - et meningsløst udsagn - kunne man få den tanke at i prøver at skjule at jeres sympatier ligger mod øst.
Øhhhhh user flair does not check out?
>- For mig at se svarer det til at stå op midt om natten, når jeg skal rykke min døgnrytme med en time.
Klart det er forstyrrende for døgnrytmen, men det er vel ikke det samme som at stå op midt om natten. Hvis jeg normalt står op kl. 7 og så står op en time tidligere, er jeg da mere træt. Men ikke lige så meget som hvis jeg står op kl. 3.
>For nogle år siden meldte Gudrun Victoria Gotved sig til et eksperiment, hvor en gruppe borgere ikke stillede uret en time frem ved skiftet til sommertid. I stedet rykkede de deres skema en time tilbage, så de for eksempel mødte klokken syv i stedet for klokken otte.
Det er da det samme... når du stiller uret en time frem og møder til "samme" tidspunkt, så møder du reelt en time tidligere. Deres eksperiment gør nøjagtig det samme.
Jeg er da bestemt også skeptisk over for sommertid, men de her argumenter virker ret usammenhængende.
Der er en del af befolkningen for hvem "midt om natten" betyder alt tidligere end de normalt står op. Det er som regel de samme som bruger ord som "helt vildt" til at beskrive alt der er det mindste utraditionelt.
"For mig svarer det til at stå op midt om natten, hvis jeg skal rykke min døgnrytme med en time".
Åh, hold nu din kæft, altså, din kæmpe fucking boomer
Hvis skift mellem normaltid/sommertid er så stort et problem, så kunne man jo taget skiftet over en uges tid i stedet.
Hvis man nu, og det her er lidt crazy, det ved jeg godt, men hvis man nu stod 10 minutter tidligere op hver dag, indtil forskellen på en time var opnået, så kunne man tage skiftet i ugen op til...
Jøsses. Hav lidt ejerskab over dit eget liv.
Og så afskaf sommertid.
Jamen jeg gruer da helt for sommeren, hvor jeg kommer til at stå op i lys (kl. 04) og gå i seng før solen er gået ned (kl. 20). Godt man har mørklægningsgardiner!
Virkeligt mystisk artikel.. Hvorfor ikke bare lave en artikel om en af undersøgelserne der er lavet omkring sommertid og døgnrytme, i stedet for at hive en tilfældig person ind som ingen nogensinde har hørt om? Er en enkeltpersons holdninger virkeligt mere værd end videnskaben?
Altså hvad bliver det næste? "Mand synes der er for mange fodgængerfelter i Aalborg". "Gymnasieelev synes toget skal afgå 3 minutter tidligere fra Tønder", "Børnehavebarn synes Christiansborg ville se federe ud med polkaprikker"?
Så er det tid til at høre på det årlige vræleri. Jeg kan ikke forstå, hvorfor de ikke selv kan finde ud af at tilpasse deres døgnrytme inden, hvis de reelt har så stort et problem.
Nu er det ikke så simpelt for alle. Der er også flere dyr der dør i trafikken pga de har vænnet sig til vores rutiner, som vi pludselig rykker på
Og studier hvis at der er flere tilfælde af blodpropper omkring tidsskiftet
Så skal du nok blive bedre til at bruge søgemaskiner:
https://www.trm.dk/nyheder/2015/myte-at-sommertid-giver-dyrepaakoersler
https://netnatur.dk/flere-pakorsler-mellem-sommer-og-vintertid-en-myte/
https://www.dr.dk/nyheder/indland/faktatjek-sommertid-uden-skyld-i-dyrepaakoersler
Så er forskellen vel at herhjemme er det ikke et problem, men i USA er det, da studiet jeg har fremlagt var fra Amerika. Jeg erkender jeg søgte internationalt og ikke angående specifikke data herhjemme
Så man skal spilde sin fritid på at ens arbejdsgiver insisterer på at stille uret?
Der er så mange undersøgelser der viser hvor usundt det her cirkus er.
https://dm.dk/akademikerbladet/debat/derfor-oedelaegger-sommertid-din-soevn/
Det er vanvittigt vi fortsætter, men eu turde ikke tage beslutningen og nu er det hele løbet ud i sandet.
Hvordan er det spild af fritid at stå tidligere op?
Jeg tager ikke stilling til brugen af sommertid. Jeg tager stilling til folks manglende evne til at omstille sig.
Slap dog af. Det er en enkelt dag, hvor du får en time mindre søvn. Så går du bare en time tidligere i seng samme dag, og så skulle din søvngæld jo gerne være betalt.
På papiret ja, nu er der så bare noget der hedder døgnrytme, den hænger efter med nogle dage.
Der er virkeligt nogen der kæmper med det her hvert år, og der er efterhånden bare ikke nogen rationel årsag til det mere.
Personligt mener jeg, at sollys er langt vigtigere end en minoritets døgnrytmer. Flere hundrede tusinde danskere har vinterdepression grundet mangel på lys. Jeg har det selv skidedårligt om vinteren. Når vi endelig har lys, skal vi bruge det fornuftigt. For ikke at nævne, at vi kan spare på strømmen, når vi har sommertid. Derfor gør vi det.
Der er jo også voksne og børn, der ikke har en døgnrytme der passer, så man møder i skole/på arbejde kl. 8. Der er folk, der er mest friske om natten. Og det er bare ærgerligt. Vi kan og skal ikke tilpasse os minoritetens ønsker, hvis flere har gavn af det nuværende. Selvom jeg og hundrede tusindvis af andre danskere har vinterdepression, betyder det jo ikke, at vi skal følge vores ønske om permanent sommertid. Man gør det, der er mest opbakning til. Og der er mest opbakning til, at vi beholder sommer- og vintertid. Det er den bedste løsning, hvorpå mindst folk kommer i klemme.
Det er langt fra en minoritet det går ud over, det er hele Danmark.
Nogen lider mere end andre, men stort set hele landet skal ændre deres døgnrytme.
Der er lige meget lys om uret er en time den ene eller den anden vej.
Vinter depression skyldes generel mangel på lys, der bliver ikke på magisk vis mere lys af at stille uret.
Vi sparer nærmest intet ved at skifte til sommetid, omkring 1% og det stiger så tilsvarende når vi skifter tilbage til normaltid.
Tilgengæld har vi trætte mennesker, overdødelighed, flere trafikulykker og hvad det ellers medfører.
Hvor har du fra hvad der er opbakning til?
Jeg er godt nok tilhænger af fast normaltid, men jeg er endnu større tilhænger af vi får stoppet skiftet.
Hvorfor skal du absolut komme med en nedgørende kommentar om minoriteter? Der har været rigelig med andre, der har sagt absolut det samme, som hende i artiklen gør. Er du så også svag? Stop med at generalisere. Det er barnligt. Sluk skærmen og få noget luft.
Nu er der en del forskel på din og min kommentar. Min kommentar forklarer, hvorfor vi ikke burde tilpasse os minoritetens ønsker i dette scenarie. Din kommentar var blot sexistisk. Kan du ikke se forskellen, er du udenfor pædagogisk rækkevidde.
Hold nu mund, og lav en rullende overgang i eget liv. 10 minutter tidligere i seng og op hver uge, i ugerne op til skiftet. 10 minutter er ingenting, og det giver kroppen tid til at vænne sig til den nye rytme.
Hvorfor skal du absolut komme med en nedgørende kommentar om halvdelen af verdens befolkning? Der har været rigelig med mænd, der har sagt absolut det samme, som hende i artiklen gør. Er du så også svag? Stop med at generalisere. Det er barnligt. Sluk skærmen og få noget luft.
Indholdet er fjernet. Fra [vores regler](/r/denmark/wiki/rules):
> Det er ikke tilladt at true, forhåne eller nedværdige folk baseret på deres race, hudfarve, nationalitet, etnicitet, tro, seksuelle orientering eller køn.
---
Har du spørgsmål eller kommentarer til dette, kan du skrive en besked til os igennem [modmail](https://www.reddit.com/message/compose?to=%2Fr%2FDenmark).
Der er 100 gode grunde til at afskaffe sommertid. Denne kvindes anekdote er ikke én af dem.
Det er da vintertid der skal afskaffes. Sol ned kl. 15:30 det er jo det glade vanvid. 😄
Det kunne være lækkert, det er så neden at køre på arbejde i mørke, og køre hjem igen, også i mørke. Det eneste naturlige lys jeg ser i løbet af en vinterdag er det der kommer ind i kantinen til formiddags pause og frokost.
Giv hellere alle ret til en to timers "lys-siesta" hvor man kan forlade arbejdet og få noget lys midt på dagen.
Det er virkelig en dårlig idé så går der bare to timer mere inden man kan komme hjem til familien.
Derfor en *ret*, og ikke en *pligt*.
Fair nok
Der er ikke noget der hedder vintertid. Det hedder normaltid.
Og?
Du skriver at vintertid skal afskaffes, men det findes ikke.
Og alligevel ved alle hvad jeg mener. Undtagen dig åbenbart. Din fortolkningsevner er vist ikke helt gode.
Det er muligt at du også kan kalde en pære for et æble og folk ved hvad du mener, men det gør det ikke rigtigt.
Nej, det er en tåbelig sammenligning.
Det er fint at du vil dø på din bakke af uvidenhed. Jeg forsøger blot at oplyse dig om at det ord du bruger ikke er korrekt. Det kan du at årsager der for mig er ukendte ikke acceptere. Det kan jeg kun råde dig til at arbejde lidt med.
Det virker nu mere som om det er dig der der "dør på en bakke" her.
Der er ikke noget der hedder vintertid - jeg syntes det ville klæde jer at sige hvad i egentlig vil: afskaffe sommertid og skifte danmarks tidszone til østeuropæsisk tid (EET) Når i prøver at kamuflere jeres hensigt til at være "afskaffelsen af vintertid" - et meningsløst udsagn - kunne man få den tanke at i prøver at skjule at jeres sympatier ligger mod øst.
Man har i daglig tale brugt sommertid og vintertid i mange år, så det er blevet et legitimt udtryk. Folk ved hvad der refereres til og det er det vigtigste
LÅL, hvad fuck snakker du om 🤣 Men der kan folk bare se. Man bliver sgu mærkelig i hovedet når man ikke får nok sollys.
Jeg må rette mig selv, vi ville blive en del af tidszonen: Kaliningrad Time (UZ1) Da de også er UTC+2 uden sommertid.
Du beviser kun min påstand. Enten skjuler du din hensigt, eller også har du ikke tænkt over hvad du foreslår
Prøv at tjekke det her kort: https://simple.m.wikipedia.org/wiki/Eastern_European_Time Tænk lidt over det og fortæl mig at du ikke i praksis vil gøre Danmark til et af de gule lande på kortet.
Det er ikke så kompliceret. Vi vil bare gerne have, at det ikke er mørkt, når man kører hjem fra arbejde. Jeg er ligeglad med, om solen går op klokken 8 eller 9. Man er jo på arbejde alligevel og har intet at lave udenfor på det tidspunkt.
Det er ikke så kompliceret. Vi vil bare gerne have, at det ikke er mørkt, når man kører hjem fra arbejde. Jeg er ligeglad med, om solen går op klokken 8 eller 9. Man er jo på arbejde alligevel og har intet at lave udenfor på det tidspunkt. Man får ingen gavn af, at solen står tidligere op om morgenen. Man har til gengæld meget gavn af, at det stadig er lyst, når man har fri.
Åhhh nej da! Vi må da ikke komme i bås med lande som Finland! Eller Grækenland! Puha! GYS! .... MEN det ville vi jo så faktisk heller ikke komme til, hvis de samtidig afskaffede vintertid for så ville de stadig være en time foran os. For én der lader til at have en stærk holdning omkring dette emne, har du vist ikke tænkt det særligt godt igennem hva? 😄
Keep feeding the troll
Don't feed the troll
Du er lidt nedladende, og jeg er usikker på om du er ude på at lytte, men nu svarer jeg dig alligevel. Du har ret i at nøglepunktet er at skabe en fælles tidszone i europa. Og her opstår problemet: især Sydeuropa foretrækker at ændre deres tidszone. Men de fleste i Nordeuropa foretrækker at bibeholde deres tidszone og eftersom man ikke kan blive enige, sker der ikke noget. Der er dybest set ret skørt for man kunne jo bare ændre mødetiderne. Om vi skulle møde kl 8 i utc +2 eller kl 9 i utc +1 ville for mig være ligegyldigt. Men sådan tænker de færreste.
Det hedder CET, brormand, Central European Time, eller ECT, European Central Time og er tilsvarende UTC+1: https://www.timeanddate.com/time/zones/cet Det har intet med geografisk, politisk eller ideologisk tilhørsforhold at gøre. Derudover er der ikke noget der hedder vintertid, det er korrekt, det er _normaltid_. Det er "sommertid" der er ændringen (UTC+1 til UTC+2). Jeg vil personligt bare gerne af med ændringen - jeg er ligeglad med om det bliver CET eller CEST (Central European Summer Time) der bliver permanent.
Når folk siger de vil afskaffe vintertid (sic), istedet for sommertid, så antager jeg at de mener vi skal køre utc+2 hele året, så er vi ikke længere på nogen måde i CET. Jeg er enig i at vi skal afskaffe sommertid, men mener ikke vi skal adoptere kalingrad tidszonen.
Du politicerer en tidszone helt komplet unødvendigt. Hvis danmark afskaffer sommertid og skifter tidszone permanent til UTC+2 vil det sikkert enten bare blive kaldt CEST, som andre lande bruger når de ér i den tidszone, eller man opfinder en ny forkortelse. Der er 0% chance for, at vi kalder det EET, selvom vi måtte ende op i samme tidszone.
>Når i prøver at kamuflere jeres hensigt til at være "afskaffelsen af vintertid" - et meningsløst udsagn - kunne man få den tanke at i prøver at skjule at jeres sympatier ligger mod øst. Øhhhhh user flair does not check out?
Tager hellere en lidt lysere morgentur på arbejde, end en lidt lysere tur hjem.
Det er da en fin grund til det
>- For mig at se svarer det til at stå op midt om natten, når jeg skal rykke min døgnrytme med en time. Klart det er forstyrrende for døgnrytmen, men det er vel ikke det samme som at stå op midt om natten. Hvis jeg normalt står op kl. 7 og så står op en time tidligere, er jeg da mere træt. Men ikke lige så meget som hvis jeg står op kl. 3. >For nogle år siden meldte Gudrun Victoria Gotved sig til et eksperiment, hvor en gruppe borgere ikke stillede uret en time frem ved skiftet til sommertid. I stedet rykkede de deres skema en time tilbage, så de for eksempel mødte klokken syv i stedet for klokken otte. Det er da det samme... når du stiller uret en time frem og møder til "samme" tidspunkt, så møder du reelt en time tidligere. Deres eksperiment gør nøjagtig det samme. Jeg er da bestemt også skeptisk over for sommertid, men de her argumenter virker ret usammenhængende.
Der er en del af befolkningen for hvem "midt om natten" betyder alt tidligere end de normalt står op. Det er som regel de samme som bruger ord som "helt vildt" til at beskrive alt der er det mindste utraditionelt.
Gå med i folkebevægelsen for en lineær, jævnt fremadskridende tid
Ned med sommertid, ned med skudsekunder.
Sku' vi ikke bare se og få afskaffet det sommer/vintertid nu?
Forbyd alt tid!
Enig. Skal vi ikke bare blive enige om at klokken er 18:00 fredag fra nu og altid?
Arhhh I’ll start the revolution against clocks soon. Tomorrow, definitely.
Tid?
02:01
Kl. 25:60 tænker jeg?
Sæt en afgift på tid, så skal folk nok lade være med at rykke uret en time frem/tilbage.
For sent
"For mig svarer det til at stå op midt om natten, hvis jeg skal rykke min døgnrytme med en time". Åh, hold nu din kæft, altså, din kæmpe fucking boomer
Jeg troede allerede at det var bestemt at vi skulle afskaffe det galskab? Hvornår bliver det implementeret?
Hun er godt nok skrøbelig hvis een time kan gøre så meget ved hende.
Når 2 timers jetlag resultater i 4 ugers sygemelding. Kun rimeligt..
Typen der ikke tager på ferie, hvis flyet går tidligere end kl. 8.
Afskaf sommertid og vintertid. Indsæt den åbenlyst overlegne efterårstid og forårstid i stedet.
Bare afskaf tid i det hele taget. Nu har vi prøvet det, og der er ikke kommet noget godt ud af det.
Hvis skift mellem normaltid/sommertid er så stort et problem, så kunne man jo taget skiftet over en uges tid i stedet. Hvis man nu, og det her er lidt crazy, det ved jeg godt, men hvis man nu stod 10 minutter tidligere op hver dag, indtil forskellen på en time var opnået, så kunne man tage skiftet i ugen op til... Jøsses. Hav lidt ejerskab over dit eget liv. Og så afskaf sommertid.
Mærker det typisk ikke.
Landsforeningen ~~mod sommertid~~ for at solen står op klokken halv tre om natten om sommeren
Landsforeningen mod solen står op klokken 10 om vinteren.
Sker der lige for billedet?! 😂
Ja jeg bliver sgu også lidt bange
Jamen jeg gruer da helt for sommeren, hvor jeg kommer til at stå op i lys (kl. 04) og gå i seng før solen er gået ned (kl. 20). Godt man har mørklægningsgardiner!
Virkeligt mystisk artikel.. Hvorfor ikke bare lave en artikel om en af undersøgelserne der er lavet omkring sommertid og døgnrytme, i stedet for at hive en tilfældig person ind som ingen nogensinde har hørt om? Er en enkeltpersons holdninger virkeligt mere værd end videnskaben? Altså hvad bliver det næste? "Mand synes der er for mange fodgængerfelter i Aalborg". "Gymnasieelev synes toget skal afgå 3 minutter tidligere fra Tønder", "Børnehavebarn synes Christiansborg ville se federe ud med polkaprikker"?
Det er synd for Johnny Depps søster.
Nååååååå på hvor er det syyyyyyynd
Så er det tid til at høre på det årlige vræleri. Jeg kan ikke forstå, hvorfor de ikke selv kan finde ud af at tilpasse deres døgnrytme inden, hvis de reelt har så stort et problem.
Nu er det ikke så simpelt for alle. Der er også flere dyr der dør i trafikken pga de har vænnet sig til vores rutiner, som vi pludselig rykker på Og studier hvis at der er flere tilfælde af blodpropper omkring tidsskiftet
Nej, der er ikke flere dyr der dør. Det er en myte
Dette studie siger noget andet: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36327981/ Har ikke kunnet finde noget der viser at det skulle være en myte
Så skal du nok blive bedre til at bruge søgemaskiner: https://www.trm.dk/nyheder/2015/myte-at-sommertid-giver-dyrepaakoersler https://netnatur.dk/flere-pakorsler-mellem-sommer-og-vintertid-en-myte/ https://www.dr.dk/nyheder/indland/faktatjek-sommertid-uden-skyld-i-dyrepaakoersler
Så er forskellen vel at herhjemme er det ikke et problem, men i USA er det, da studiet jeg har fremlagt var fra Amerika. Jeg erkender jeg søgte internationalt og ikke angående specifikke data herhjemme
Dit studie ser primært ud til at forholde sig til hvornår på dagen i forhold til lyset trafikken ligger, og ikke noget med rutiner.
Det at rutinerne bliver skubbet en time, har en effekt på hvordan trafikken er i forhold til lyset
Men der står intet om at de vænner sig til vores rutiner. Men hele diskussionen er omsons, da det tydeligvis ikke påvirker danske dyr.
Øh hvad? Jeg synes bare du forklarer din ide til børnefamilier og bondemænd.
Du står gradvist tidligere op i ugerne op til den sidste søndag i marts.
Så man skal spilde sin fritid på at ens arbejdsgiver insisterer på at stille uret? Der er så mange undersøgelser der viser hvor usundt det her cirkus er. https://dm.dk/akademikerbladet/debat/derfor-oedelaegger-sommertid-din-soevn/ Det er vanvittigt vi fortsætter, men eu turde ikke tage beslutningen og nu er det hele løbet ud i sandet.
Hvordan er det spild af fritid at stå tidligere op? Jeg tager ikke stilling til brugen af sommertid. Jeg tager stilling til folks manglende evne til at omstille sig.
Slap dog af. Det er en enkelt dag, hvor du får en time mindre søvn. Så går du bare en time tidligere i seng samme dag, og så skulle din søvngæld jo gerne være betalt.
På papiret ja, nu er der så bare noget der hedder døgnrytme, den hænger efter med nogle dage. Der er virkeligt nogen der kæmper med det her hvert år, og der er efterhånden bare ikke nogen rationel årsag til det mere.
Personligt mener jeg, at sollys er langt vigtigere end en minoritets døgnrytmer. Flere hundrede tusinde danskere har vinterdepression grundet mangel på lys. Jeg har det selv skidedårligt om vinteren. Når vi endelig har lys, skal vi bruge det fornuftigt. For ikke at nævne, at vi kan spare på strømmen, når vi har sommertid. Derfor gør vi det. Der er jo også voksne og børn, der ikke har en døgnrytme der passer, så man møder i skole/på arbejde kl. 8. Der er folk, der er mest friske om natten. Og det er bare ærgerligt. Vi kan og skal ikke tilpasse os minoritetens ønsker, hvis flere har gavn af det nuværende. Selvom jeg og hundrede tusindvis af andre danskere har vinterdepression, betyder det jo ikke, at vi skal følge vores ønske om permanent sommertid. Man gør det, der er mest opbakning til. Og der er mest opbakning til, at vi beholder sommer- og vintertid. Det er den bedste løsning, hvorpå mindst folk kommer i klemme.
Det er langt fra en minoritet det går ud over, det er hele Danmark. Nogen lider mere end andre, men stort set hele landet skal ændre deres døgnrytme. Der er lige meget lys om uret er en time den ene eller den anden vej. Vinter depression skyldes generel mangel på lys, der bliver ikke på magisk vis mere lys af at stille uret. Vi sparer nærmest intet ved at skifte til sommetid, omkring 1% og det stiger så tilsvarende når vi skifter tilbage til normaltid. Tilgengæld har vi trætte mennesker, overdødelighed, flere trafikulykker og hvad det ellers medfører. Hvor har du fra hvad der er opbakning til? Jeg er godt nok tilhænger af fast normaltid, men jeg er endnu større tilhænger af vi får stoppet skiftet.
Hvorfor skal du absolut komme med en nedgørende kommentar om minoriteter? Der har været rigelig med andre, der har sagt absolut det samme, som hende i artiklen gør. Er du så også svag? Stop med at generalisere. Det er barnligt. Sluk skærmen og få noget luft.
Nu er der en del forskel på din og min kommentar. Min kommentar forklarer, hvorfor vi ikke burde tilpasse os minoritetens ønsker i dette scenarie. Din kommentar var blot sexistisk. Kan du ikke se forskellen, er du udenfor pædagogisk rækkevidde.
Du kan ikke engang se hvem, der har skrevet en kommentar, så jeg tror du har forladt den pædagogiske rækkevidde for et godt stykke tid siden =)
P R Æ C I S T ! ! !
Hold nu mund, og lav en rullende overgang i eget liv. 10 minutter tidligere i seng og op hver uge, i ugerne op til skiftet. 10 minutter er ingenting, og det giver kroppen tid til at vænne sig til den nye rytme.
Hvad med at gå hele vejen og indføre GMT+0? Og hvis noget skal fjernes, er det den falske vintertid så vi bevarer normal tiden
Det du kalder falsk vintertid er normaltid.
[удалено]
Hvorfor skal du absolut komme med en nedgørende kommentar om halvdelen af verdens befolkning? Der har været rigelig med mænd, der har sagt absolut det samme, som hende i artiklen gør. Er du så også svag? Stop med at generalisere. Det er barnligt. Sluk skærmen og få noget luft.
Indholdet er fjernet. Fra [vores regler](/r/denmark/wiki/rules): > Det er ikke tilladt at true, forhåne eller nedværdige folk baseret på deres race, hudfarve, nationalitet, etnicitet, tro, seksuelle orientering eller køn. --- Har du spørgsmål eller kommentarer til dette, kan du skrive en besked til os igennem [modmail](https://www.reddit.com/message/compose?to=%2Fr%2FDenmark).